“İstanbul Experimental” çatısı altında, bağımsız sanatçıların kendi insiyatifleriyle oluşturduğu, bu yıl ilki düzenlenecek olan ve aynı zamanda Türkiye’nin ilk deneysel film festivali olma niteliğini de taşıyan İstanbul Uluslararası Deneysel Film Festivali, 21 – 25 Kasım tarihleri arasında Vault34 başta olmak üzere Salt Galata, Soho House ve Cezayir’de tüm deneysel film üreticileri ve sinemaseverlerle buluşmayı bekliyor.
Türkiye Sinematek Derneği kurucularından Jak Şalom’un başkanlığındaki festival jürisini ise yönetmen Kaan Müjdeci, sinema yazarı Oğuzhan Ersümer, performans sanatçısı Fulya Peker, akademisyen Canan Balan, yönetmen Tan Tolga Demirci ve elektronik sanatlar prodüktörü Erdem Dilbaz oluşturuyor.
İstanbul Uluslararası Deneysel Film Festivali Finalistlerini Açıkladı
Toplamda 4301 film başvurusu içinden Kısa Metraj Deneysel’de 15 film, Uzun Metraj Deneysel’ de ise 5 film Finalist olmaya hak kazandı. Finalist Filmler ise şöyle:
KISA DENEYSEL
- See Weeds, 2017, Dawn George, Kanada
- Metastasis, 2018, Aleksandar Sarbić, Sırbistan
- Special School Works, 2018, Alexis Mitchell & Sharlene Bamboat, Kanada
- Dizzymess, 2017, Vivian Ostrovsky, ABD
- Haint, 2018, Alyssa Taylor, ABD
- Driver / Predator, 2016, Gerald Habarth, ABD
- Screen Memory, 2018, Elmoutasam Aziz, Lübnan
- Cinema Zone, 2018, CHENG Li-Ming, Tayvan
- Self Portrait, Other Portraits and Things, 2018, Özden Demir, Turkiye
- ἐκπύρωσις (Ekpırosis), 2018, Enzo Cillo, İspanya
- Hoissuru, 2017, Armand Rovira, İspanya
- Dagadòl, 2017, Mariachiara Pernisa, İtalya
- Quintessence, 2018, Cem Göksoy, Turkiye
- AXN, 2016, Jean-Marie Villeneuve, Fransa
- Spooky Transit, 2015, Jörn Staeger, Almanya
UZUN DENEYSEL
- Frozen May, 2017, Péter Lichter, Macaristan
- Horse Dude’s North, 2018, Javier Castro, Şili
- Phantom Island, 2018, Rouzbeh Rashidi, İrlanda
- The Ferryman, 2016, Gilles Delmas, Fransa
- My Heart Is an Octopus or my Father on the Shore of Black Sea, 2017, Nэno
Bэlchэv, Bulgaristan
İstanbul Uluslararası Deneysel Film Festivali Ödülleri
İstanbul Uluslararası Deneysel Film Festivali, En iyi Kısa Metraj Deneysel Film ve En İyi Uzun Metraj Deneysel Film başta olmak üzere ödüllerini 2 dalda verecektir.
Festival Programında Neler Var?
5 gün boyunca Vault34’te sürecek olan, toplamında 150 uzun ve kısa metraj deneysel film ve müzik klibinin yer aldığı yarışma seçkisinin gösterimlerine 21 Kasım günü yine Vault34’te başlayacak olan festivalin ilk günü “Mimaroğlu Film”in proje özel gösterim etkinliği ve Robotik Hayaller’in performansıyla son bulacak; sonraki günlerinde film gösterimlerine paralel Salt Galata, Soho House ve Cezayir’de gerçekleşecek etkinliklerin bazılarıysa şöyle; “Nurşen Bakır Rekrospektif ve Sanatçı Konuşması”, “Jon Jost, Coming to Terms Film Gösterimi ve Sanatçı Konuşması”, “Kissinger Twins, Cinematic Labyrinths & Sufferosa Gösterimi”, “Die! Goldstein, Cinematic Live Performace: Dystopia”, Canan Balan küratörlüğünde “Sessiz Sinema ve Meditasyon”, Rafet Arslan moderatörlüğünde “Deneysel Olanına Yamuk Bakmak” ve Tunahan Emre Bilgin moderatörlüğünde “Nasıl?”
Festivalin kapanış kokteyl, ödül töreni ve partisi ise 25 Kasım günü Anahit Sahne’de gerçekleşecek.
Detaylı festival programı için: www.istanbulexperimental.com
İstanbul Uluslararası Deneysel Film Festivali Jürisi
Jak Şalom (Başkan)
Fransa’nın Sanat ve Edebiyat nişanının ‘Officier’ mertebesine sahip Jak Şalom, Türk Sinematek Derneği’nin kurucu ekip üyeliğini ve Fransız Sinematek’inde Henri Langlois’nin asistanlığını yapmıştır. Türkçe-Fransızca sözlük çalışmalarının yanısıra, Dünya’nın çeşitli ülkelerinde öğretim görevliliği yapmış; halen Boğaziçi Üniversitesi’nde Cinema and Audience: Sociological Debate ve Twelve Masters: Film As Art derslerini vermekte, Kadıköy Belediye’si bünyesindeki Sinematek/Sinema Evi’nin proje tasarımcılığını ve yöneticiliğini yapmaktadır.
Kaan Müjdeci
2014’de ilk uzun metraj filmi ‘Sivas’ ile Venedik Uluslararası Film Festivali Büyük Jüri Ödülü’nü ve Antalya Altın Portakal Film Festivali Jüri Özel Ödülü’nü kazandı. Ardından 2016 yılında çektiği ‘Kapalı Gişe: Türkiye’de Tekelleşen Film Dağıtımı’ belgeseli ile Türkiye sinema endüstrisindeki dağıtımı, tekelleşmeyi ve salon sıkıntısını eleştirdi. Ulusal Yarışma’nın organizasyonunu yürüttü. Şu an halen yeni filmi ‘Iguana Tokyo’nun hazırlıklarını sürdürüyor.
Fulya Peker
Fulya Peker, New York ve İstanbul’da çalışmalarını sürdüren bir tiyatro/performans sanatçısı ve şiircidir. NY’ta deneysel tiyatro/film, dans ve müzik alanında Richard Foreman, John Zorn, Robert Ashley, Katsura Kan, David Michalek ve Object Collection gibi tanınan isimlerin eserlerinde sahne almıştır. Yazar ve yönetmen olarak öne çıkan çalışmalarından bazıları Requiem Aeternam Deo, The Void, The Plague, The Red Book, DEM’dir. Peker, deneysel tiyatro çalışmalarını kurucusu ve sanat yönetmeni olduğu Katharsis Performance Project ile ve disiplinlerarası performans araştırmalarını yine kurucusu olduğu Modern Mythologies Project ile sürdürmektedir.
Oğuzhan Ersümer
Sinema Yazarları Derneği (SİYAD) üyesi olan Ersümer, 1998 yılından bu yana Altyazı, Psikesinema, Hayal Perdesi gibi çeşitli dergilerde yazılar yazmış; Bilimkurgu Sinemasında Cyberpunk (Altıkırkbeş Yayınları, 2013) ve Yavuz Turgul’dan Terrence Malick’e Sinema Yazıları (Hayalperest Yayınları, 2014) kitaplarının yazarlığını yapmıştır. Halen, Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-TV Bölümü öğretim üyeliği yapan Ersümer, Sinema ve Felsefe, Sinema Estetiği ve Film Okuma gibi dersler vermektedir.
Tan Tolga Demirci
1975 İstanbul doğumlu. Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Sinema Televizyon Bölümünü ‘Korku Sinemasının Psikanalizi’ teziyle 1996 yılında bitirdi. Tez, aynı isimle 2006 yılında ‘Es Yayınları’ tarafından kitaplaştırıldı. 1999 yılından itibaren 12 kısa film ve bir de uzun metraj film çekti. Yüksek lisansını Kadir Has Üniversitesi’nde ‘Dünya Sinemasında Sürrealizmin İzleri’ isimli teziyle tamamlayan Demirci, halen aynı üniversitede ‘Experimental Film’ dersini vermektedir.
Canan Balan
İstanbul Üniversitesi Radyo-TV Sinema bölümünde lisans ve yüksek lisansını tamamlayan Canan Balan doktora derecesini 2010 senesinde St Andrews Üniversitesi Film Araştırmaları programından aldı. Doktorada uzmanlık alanı olan İstanbul’da erken sinema seyirciliği üzerine uluslararası makaleler yayınladı ve konuşmalar verdi. Şehir kültürünün sinemasallaşması, film ekolojisi, feminizm ve sessiz sinema diğer araştırma alanları arasındadır. Belgesel sinema yazarlığı da yapmış olan Balan sinema ile meditasyonu birleştiren atölye çalışmaları da düzenlemektedir. Canan Balan 2010 senesinden bu yana halen İstanbul Şehir Üniversitesi Sinema-TV bölümünde akademisyen olarak çalışmaktadır.
Erdem Dilbaz
Nerdworking Kurucu ve Yöneticisi, Elektronik Sanatlar Prodüktörü & Scenographer. Sibernetik temelli performans sanatları alanında araştırmalar yapıyor. Teknoloji-insan ilişkisi üzerine çalışıyor. Son zamanlarda ise kültür kurumlarında uluslararası çağdaş dans / performans / teknoloji festivalleri organizasyonlarında yöneticilik yapıyor. Eylem tasarımları ve beden odaklı performanslara da ayrı ilgisi olan Dilbaz son 2 yıldır da işitme engelliler rap müzik grubu Def Rap’i kurarak yönetiyor.