Altyazı Sinema Dergisi, 194. sayısında kapağına Federico Fellini‘nin Mart ayında yeniden gösterime girecek büyük klasiği ‘Tatlı Hayat‘tan bir kareyi taşıyor.
100. doğum yılı kutlanmakta olan İtalyan ustanın sinemasına ilişkin bir dosya hazırlayan derginin bu sayısında, son dönemin kayda değer filmlerinin yanı sıra pek çok klasik film ve sinemasal yaklaşım, günümüzle bağlantısı üzerinden inceleniyor. Derginin ücretsiz eki ‘Altyazı Fasikül: Özgür Sinema‘ ise, sanatsal ifade özgürlüğünün sıcak gündemini takip etmeyi sürdürüyor.
KAPAK KONUSU: FEDERICO FELLINI
2020 boyunca dünyanın pek çok yerinde devam edecek “Fellini 100 Yaşında” etkinliklerinin bir parçası olarak, “düşlerin terzisi” olarak anılan yönetmenin Tatlı Hayat (La Dolce Vita, 1960) ve Sekiz Buçuk (8 ½, 1963) filmleri Türkiye‘de de yeniden vizyona giriyor. Altyazı Sinema Dergisi, bu iki başyapıtı da dahil olmak üzere yönetmenin sinemasını tanımlayan on klasik film üzerinden, Fellini’nin dünyasını tüm takıntıları, hayalleri ve gerçekleriyle mercek altına alıyor.
YAKIN PLAN: JAMES BOND
James Bond serisi beş yıl aradan sonra Ölmek için Zaman Yok‘la (No Time to Die) beyazperdeye dönerken, Daniel Craig‘i son kez ‘Ajan 007‘ rolünde izleyeceğimiz film vesilesiyle Yeşim Burul efsanevi karakterin altmış yıla yaklaşan sinema macerasında geçirdiği dönüşümü gözden geçiriyor ve Bond’un bugünün seyircisiyle ilişkisini sorguluyor.
ALFRED HITCHCOCK’UN RENKLİ KÂBUSLARI
Modern gerilim sinemasının ‘mucit’lerinden Alfred Hitchcock‘un tüm renkli filmleri, 39. İstanbul Film Festivali kapsamında Nisan ayında seyirciyle buluşacak. Fatma Cihan Akkartal, Hitchcock sinemasına farklı bir açıdan bakma fırsatı sunan bu on beş filmlik özel gösterim programı üzerinden, ustanın filmlerindeki renk kodlarını deşifre ediyor.
SİNEMADA BAKIŞ
Son dönemin en çok konuşulan filmlerinden ‘Alev Almış Bir Genç Kızın Portresi‘ (Portrait de la Jeune Fille en Feu, 2019), sinemada “erkek bakışı” ve “kadın bakışı” kavramlarını da yeniden gündeme getirdi. Altyazı Sinema Dergisi, ‘Sinemada Bakış‘ın farklı türlerinin estetik ve etik boyutlarını üç makaleyle inceliyor. Ali Deniz Şensöz sinemanın özündeki röntgenciliği ve “bakmanın hazzı”nı ele alırken, Canan Balan “erkek” ve “kadın” bakışı kavramlarının ne anlama geldiği ve geçerliliği üzerine düşünüyor; Nagehan Uskan ise “sömürgeci bakış”ın ötekileştiren doğasını gözler önüne seriyor.
İKLİM KRİZİ BELGESELLERİ
Gündelik yaşamda giderek kendini daha çok hissettiren İklim Krizi, sinemaya bugüne dek nasıl yansıdı ve filmlerden bu konuda neler öğrenebiliriz? Bugüne dek çekilen belgeseller, farklı yaklaşımlar sergilenmesi adına bir bilinç oluşturulmasına katkıda bulunabildi mi? Necati Sönmez, İklim Krizi’yle ilgili son dönemde yapılmış önemli belgeseller üzerinden bu sorulara cevap arıyor.
Temmuz 2019’dan bu yana sinemada ifade özgürlüğü alanını genişletmeye katkı sağlama amacıyla yayınını sürdüren Altyazı Fasikül: Özgür Sinema’nın beşincisi, Altyazı Sinema Dergisi’nin Mart-Nisan sayısı ile birlikte bayilerde.
FASİKÜL’DE BU AY;
Forum: Kurgucular Buluşuyor
Seyir: Yıldız Teknik Üniversitesi Sinema Kulübü
Ses: Kazım Kızıl
Dünya: Nürnberg Türkiye-Almanya Film Festivali
Serbest Kürsü: Sibel Tekin
Bu sayının kapak konusu Aralık ayında Altyazı Sinema Derneği‘nde gerçekleştirilen Kurgucular Buluşuyor etkinliği. Türkiye’deki kurgucuların sorunlarının masaya yatırıldığı bu etkinlikte konuşulanlardan bir derleme Fasikül’ün Forum köşesinde. Çiçek Kahraman, Ali Aga, Osman Bayraktaroğlu, Özcan Vardar ve daha birçok tecrübeli kurgucu yeni kuşaklarla deneyimlerini paylaşıyor. Ses köşesinde Ocak ayında Altyazı Fasikül Gösterimleri’nin konuğu olan video-aktivist ve belgeselci Kazım Kızıl‘la, son filmi Emel Anne‘nin gösteriminin sonrasında yapılan sohbeti okuyabilirsiniz. Seyir köşesinin konukları ise üniversite öğrencileri. Yıldız Teknik Üniversitesi (YTÜ) yönetiminin film gösterimlerine yönelik sansür uygulamalarına rağmen giderek daha aktif bir kimlik kazanan YTÜ Sinema Kulübü‘nün üyeleriyle üniversitedeki kültür hayatı konuşuldu.
Dünya köşesinde Nürnberg Türkiye-Almanya Film Festivali‘nin başkanı Adil Kaya ile yapılmış, iki ülkenin sinemasını buluşturan festivalin 25 yıllık tarihinin değerlendirmesi niteliğinde bir söyleşi yer almakta. Fasikül’ün, sansür ve devlet baskısını deneyimlemiş sinemacılara sözü bıraktığı Serbest Kürsü köşesinin konuğu ise toplumsal muhalefet ve hak arayışı mücadelelerinin kaydını tutan Seyr-i Sokak Video-eylem Kolektifinden Sibel Tekin.
Fasikül’ün web sitesinden, basılı yayının içeriğinin yanı sıra birçok başka haber, yazı, söyleşi ve videoya da erişilebiliyor: fasikul.altyazi.net